A fost adoptat calendarul final pentru audierile comisarilor desemnați în Parlamentul European
Joi, 10 octombrie, președintele Parlamentului European și liderii grupurilor politice au adoptat calendarul detaliat al audierilor comisarilor desemnați în perioada 4-12 noiembrie. În aceeași zi, Comisia pentru afaceri juridice a încheiat procedura de examinare a posibilelor conflicte de interese și a dat undă verde audierilor de confirmare pentru toți cei 26 de comisari desemnați. Liderii Parlamentului European au adoptat, de asemenea, întrebările scrise pregătite de diferitele comisii la care comisarii desemnați trebuie să răspundă până la 22 octombrie. Fiecare audiere va fi urmată de o reuniune în cadrul căreia președinții comisiilor și reprezentanții grupurilor în cauză vor evalua performanța comisarului desemnat. După finalizarea procesului de evaluare, Conferința președinților de comisie va evalua rezultatul tuturor audierilor și va transmite recomandarea sa Conferinței președinților. Aceasta va face schimb de opinii și va decide dacă va închide audierile în cadrul reuniunii sale din 21 noiembrie. Întreaga Comisie trebuie să fie aleasă cu o majoritate simplă a voturilor exprimate în plen. Votul este programat în prezent să aibă loc în cadrul sesiunii din 25-28 noiembrie de la Strasbourg. Toate declarațiile de interese și întrebările scrise adresate celor 26 de comisari desemnați pot fi găsite aici.
Antigua și Barbuda au fost eliminate de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale
În cadrul reuniunii ECOFIN de marți, 8 octombrie, miniștrii de finanțe ai UE au decis să elimine Antigua și Barbuda de pe lista neagră a UE cu jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale. Cu aceste actualizări, lista constă acum în următoarele 11 jurisdicții: Samoa Americană, Anguilla, Fiji, Guam, Palau, Panama, Rusia, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Vanuatu. Antigua și Barbuda au fost incluse în lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale în octombrie 2023, după o evaluare negativă din partea Forumului Global al OCDE cu privire la schimbul de informații la cerere. În urma modificărilor aduse normelor aplicabile în Antigua și Barbuda, Forumul Global i-a acordat o revizuire suplimentară, care se va face în viitorul apropiat. În așteptarea rezultatului acestei revizuiri, Antigua și Barbuda au fost incluse pe lista UE a jurisdicțiilor „gri” cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Întrucât Armenia și Malaysia și-au îndeplinit angajamentele prin modificarea unui regim fiscal dăunător, acestea au fost eliminate de pe lista gri. Reacționând la aceste noutăți, președintele subcomisiei FISC a Parlamentului European, eurodeputatul Pasquale Tridico (Grupul Stânga, Italia), a spus într-o declarație că Parlamentul European ar trebui să aibă un rol mai puternic în acest proces, pentru a asigura o mai mare transparență în procedura de listare. Următoarea revizuire a listelor este programată în februarie 2025.
UE își adoptă poziția cu privire la viitorul negocierilor fiscale ale ONU
În cadrul reuniunii ECOFIN din 8 octombrie, miniștrii de finanțe ai UE au adoptat, fără discuții, și poziția UE cu privire la viitoarele negocieri ale Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională. Declarația spune că termenii de referință, aprobați în august de 110 țări (toate din afara UE), nu reflectă punctele-cheie de îngrijorare ale UE, și anume în ceea ce privește necesitatea privind: – luarea de decizii bazate pe consens pentru a asigura incluziunea și eficacitatea unei convenții-cadru și a protocoalelor sale, – angajamentele în convenție de a rămâne la un nivel înalt, – analizele și considerentele suplimentare cu privire la posibilele domenii de fond pentru protocoalele inițiale și viitoare, – includerea drepturilor și garanțiilor contribuabililor. Pentru UE și statele sale membre, este important ca, în viitoarea sa rezoluție, Adunarea Generală a ONU să solicite Comitetului ad-hoc însărcinat cu elaborarea convenției să aplice norme privind luarea deciziilor bazate pe consens. Potrivit EU, Comitetul ar trebui, în orice caz, să ia în considerare adoptarea unor norme privind luarea deciziilor bazate pe consens, precum și a unor prevederi privind modalitățile de lucru, desfășurarea activității economice și alegerea funcționarilor, dacă nu sunt incluse în viitoarea rezoluție.
Parlamentul European dezbate sprijinul UE față de propunerea Președinției braziliene a G20 privind un impozit global pentru miliardari
Miercuri, 9 octombrie, Parlamentul European a dezbătut cu Comisia Europeană sprijinul UE pentru propunerea Președinției braziliene a G20 de a impozita miliardarii pentru combaterea sărăciei și reducerea inegalității. Mulți eurodeputați din diferite grupuri au susținut ideea, care ar impune un impozit anual minim de 2% pentru persoanele cu o avere de peste 1 miliard de dolari. Eurodeputații cu înclinații de stânga și Renew Europe consideră această măsură un pas către o justiție socială mai bună, în timp ce unii cu înclinații de dreapta au avertizat cu privire la riscuri precum migrația capitalului și au cerut menținerea suveranității naționale în domeniul fiscal. În timpul dezbaterii, Comisia Europeană, reprezentată de vicepreședintele pentru promovarea modului nostru de viață european, Margaritis Schinas, a declarat că instituția este foarte angajată în îmbunătățirea justiției fiscale în UE și a citat ca exemplu directiva UNSHELL, care rămâne pe masa Consiliului după trei ani. Potrivit acestuia, Comisia sprijină inițiativele G20 și a luat măsuri concrete pentru a aborda aceste probleme pe piața internă. O inițiativă cetățenească europeană (ICE), lansată în urmă cu un an și denumită Impozitați bogații, nu a strâns cele 1 milion de semnături necesare pentru a forța Comisia Europeană să o analizeze.
Subcomisia FISC va găzdui o audiere publică privind simplificarea și transparența la 17 octombrie
Subcomisia FISC a Parlamentului European va găzdui joi, 17 octombrie, între orele 9.00 și 10.30, o audiere publică pe tema Simplificare și transparență: Rolul politicii fiscale simplificate pentru a încuraja creșterea economică, crearea de locuri de muncă, competitivitatea și întreprinderile transfrontaliere în cadrul UE. Audierea publică va aduna informații și va discuta modalitățile prin care reducerea atât a respectării obligațiilor fiscale ale contribuabililor, cât și a costurilor administrative guvernamentale ar putea stimula întreprinderile transfrontaliere, ar spori competitivitatea și, în cele din urmă, ar putea duce la crearea mai multor locuri de muncă și la creșterea economică. Printre conferențiari se numără: prof. dr. Eva Eberhartinger, profesor titular și șeful catedrei de impozitare a întreprinderilor (Betriebswirtschaftliche Steuerlehre) la Departamentul de finanțe, contabilitate și statistică din cadrul Universității din Viena, Universitatea de economie și afaceri din Viena; prof. dr. Christiana HJI Panayi, profesor de drept fiscal la Universitatea Queen Mary din Londra și dr. Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, Facultatea de Economie din Paris. În aceeași zi, în intervaul orar 10.30-11.30, eurodeputații FISC vor organiza, de asemenea, un schimb de opinii cu Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, responsabilă de programul O Europă pregătită pentru era digitală și comisar pentru concurență, cu privire la lupta împotriva evaziunii fiscale.
Documentul de lucru al OCDE privind arbitrajul fiscal prin intermediul întreprinderilor de tip închis
OCDE a publicat luni, 7 octombrie, un document de lucru care explorează stimulentele și comportamentele referitoare la arbitrajul fiscal în țările OCDE și implicațiile acestora pentru sistemele fiscale într-un sens mai larg. Documentul se concentrează asupra modului în care sistemele fiscale ale OCDE ar putea încuraja proprietarii de afaceri, în special proprietarii de întreprinderi fără personalitate juridică și proprietarii-administratori ai unor întreprinderi de tip închis cu personalitate juridică, să reducă la minimum poverile fiscale prin arbitraj fiscal. Documentul constată că stimulentele fiscale pentru înființarea de întreprinderi și obținerea de venituri din capital prin intermediul corporațiilor au crescut în ultimele două decenii. Acesta arată că a existat o creștere a numărului de întreprinderi înființate în multe țări OCDE, care a fost parțial determinată de factori fiscali. De asemenea, documentul constată că, în multe țări, o combinație de caracteristici ale sistemului fiscal – legate de impozitul de profit, dividende, câștiguri de capital, impozitarea donațiilor și a moștenirilor – oferă stimulente deosebit de puternice pentru a păstra rezultatele în interiorul corporațiilor. Documentul se concentrează pe unele canale-cheie de arbitraj fiscal, dar cele mai complexe (care implică, de exemplu, mai multe structuri de afaceri, inclusiv cele străine), ar putea fi examinate, potrivit autorilor. Documentele ulterioare ar putea documenta, cuantifica și compara mai complet canalele de arbitraj și riscurile din toate țările.
Algeria aderă la Convenția multilaterală a OCDE pentru combaterea evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale
Joi, 10 octombrie, Algeria a semnat Convenția multilaterală privind asistența administrativă reciprocă în materie fiscală, aducând numărul total de jurisdicții care participă la convenție la 148. Semnarea va deschide calea implicării Algeriei în schimbul de informații cu alte 147 de jurisdicții, inclusiv cu toate centrele financiare majore. Convenția le permite jurisdicțiilor să se implice într-o gamă largă de activități reciproce de asistență pe probleme fiscale: schimb de informații la cerere, schimb de informații spontan, schimb de informații automat, examinări fiscale în străinătate, examinări fiscale simultane și asistență în colectarea impozitelor. Convenția este, îndeosebi, instrumentul principal pentru punerea rapidă în aplicare a standardului pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (CRS), care permite schimbul automat de informații privind conturile financiare offshore în peste 110 jurisdicții. Pe lângă schimbul de informații la cerere și schimbul automat în conformitate cu Standardul, Convenția este, de asemenea, un instrument în lupta împotriva fluxurilor financiare ilicite și este un instrument esențial pentru punerea în aplicare a standardelor de transparență ale proiectului BEPS de la OCDE/G20 privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.Cititi articolul integral pe site-ul CECCAR